Ervaar je veel stress in je werk en gaat dit ten koste van je werkplezier en prestaties? Is de balans privé/werk volledig uit het lood? Heb je een burn-out of loop je er tegen één aan? Of wil je na een burn-out weer aan het werk? Met een burn-out voel je je zowel lichamelijk als geestelijk uitgeput. De accu is leeg. Tegelijkertijd is het een zegen. Het biedt je ziel de gelegenheid zich te bevrijden uit een jas die echt niet past. Bij ons ga je zorgvuldig werken aan duurzaam herstel, ja gaat weer energie en balans vinden in je leven en werk en je blijft daarbij trouw aan jezelf. Ik maak hierbij gebruik van de CSR methode.

''Het zijn niet de 'watjes' die
burn-out raken, maar juist de bikkels!''
 
 

waarom

Wanneer spanningen te lang duren of te hoog oplopen, kan dit de fysieke en psychische gezondheid in gevaar brengen, met ziekteverzuim en een burn-out tot gevolg.

Dit traject gaat je helpen als je:

 

minder plezier en genoegdoening ervaart in het werk en daardoor last krijgt van spanningen

 

last hebt van stress in het werk en daardoor niet zo kan functioneren zoals je zou willen

het gevoel hebt dat je aan het overleven bent in plaats van leven vanuit je eigen
authenticiteit

uitgevallen bent met spanningsklachten

gaat starten met re-integreren na een periode van ziekte en/of een burn-out

oorzaken stress en burn-out

Stress is een natuurlijke reactie van het lichaam om je in staat van paraatheid te brengen in spannende situaties.

Er treden een aantal biologische en psychologische mechanismen in werking die ons klaarmaken om een spanningsvolle situatie het hoofd te bieden.

Het autonome zenuwstelsel wil het fysiologisch evenwicht in stand houden.

Waar het sympathisch zenuwstelsel (het gaspedaal) bij inspanning activeert, brengt het parasympatisch zenuwstelsel (rempedaal) ons tot rust. Door voldoende rust en ontspanning ontstaat er weer evenwicht en herstellen we na inspanning.

Als je gezond bent, is er die balans: het sympathisch en parasympatisch zenuwstelsel wisselen  elkaar gedurende de dag af.

Bij onvoldoende rust krijgt het lichaam niet de kans te herstellen en er ontstaat een herstel tekort. Is er sprake van chronische stress, kan dit leiden tot energetische uitputting.

Blijven activiteiten de energiereserve overstijgen, dan zet het lichaam nog een extra tandje bij. 

Uiteindelijk door deze verregaande roofbouw op het lichaam kunnen we fysiek en mentaal behoorlijk uit balans raken.

Dit kan leiden tot oververmoeidheid, uitputting, overspannenheid, burn-out, depressie, stoornissen in orgaanfuncties of nog erger.

 

Oorzaken kunnen te maken hebben met het werk, maar dat hoeft zeker niet.

Vaak speelt een combinatie van factoren een rol: een hoge werkdruk, deadlines of pieken in de belasting, verandering van functie, spanningen in het team en in de organisatie, financiële zorgen en/of problemen thuis.

Daarbij spelen in de persoon gelegen factoren vaak mee.

aanpak

''Goed voor jezelf zorgen is geen luxe, maar noodzaak''

Je werkt aan (het terugkrijgen van) je zelfvertrouwen en je komt weer in je kracht. Je leert tijdens het traject de aanleidingen en oorzaken van je spanningen kennen. Je leert ook je spanningsklachten tijdig te herkennen en aan te pakken. Je leert te luisteren naar je lichaam.

Je gaat je eigen verantwoordelijkheid nemen en zaken op een andere en effectievere manier aanpakken. Op deze wijze leer je hoe je een gezonde balans kunt krijgen in je werk en hoe je deze kunt bewaken. Je zult zien dat plezier en inspiratie in het werk op deze manier weer terugkomen. Stap voor stap bouw je je werk weer op.

Het is mooi als je een fijne baan hebt en geïnspireerd en met plezier aan het werk kan zijn! Het is heerlijk als dat goed te combineren is met het thuisfront. Er wordt veel in het dagelijks leven van de meesten van ons gevraagd en het is een kunst om een goede balans te ontdekken, te verwerven en alle ballen duurzaam in de lucht te houden. Met een burn-out is het allereerst belangrijk fysiek te herstellen. slapen, rusten, ontspannen om stap voor stap je energie weer op te bouwen.

Natuurlijk wil je voorkomen dat je na terugkomst op het werk niet meer in je oude patronen vervalt. Daar is bewustwording en inzicht voor nodig naast een aantal praktische tools. 

 
 

Wat komt aan bod

stressfysiologie, wat is er in mijn lijf eigenlijk allemaal gebeurd?
 

Werken aan herstel

 

Luisteren naar je lichaam en het herkennen van de eerste persoonlijke stresssignalen
 

ontspannings- en ademhalingsoefeningen
 

visualisaties en creatieve oefeningen
 

het ontdekken van overtuigingen en gedachten, die de spanning oproepen, en het
vervangen daarvan door meer productieve en effectievere gedachten en patronen

het bewust worden van de eigen grenzen en leren deze tijdig aan te geven, het aanleren van een meer assertieve houding, “nee” zeggen en delegeren
(communicatietechnieken)

 

timemanagement: leren plannen, prioriteren en delegeren

lifestyle
 

creëren van een goede balans tussen werk- en privé  
 

het adequaat reageren in perioden van stress (coping)

het opstellen van een zelfzorgplan

 

methodiek

Wij werken o.a. graag met de CSR methodiek, een wetenschappelijk onderbouwde 

psycho-biologische aanpak. Waarbij we starten met de door hen ontwikkelde professionele stresstest. Hierdoor krijgen we inzicht in de stres gerelateerde problematiek en welke begeleiding er nodig is.

De inhoud van de begeleiding van iemand met spanningsklachten en/of een burn-out is naast de basisbegeleiding, altijd maatwerk. In het intakegesprek worden de klachten en de invloed van de spanningsklachten op de resultaten in het werk besproken. De uitslag van de stresstest wordt gedeeld en verdiept. Op basis van dit gesprek wordt een inschatting gemaakt van het aantal gesprekken dat nodig is om het doel te bereiken.

De begeleiding vindt plaats door middel van
individuele gesprekken. Thuis wordt gewerkt aan opdrachten en oefeningen.

Duur van het traject is meestal 3 tot 6 maanden, afhankelijk van de persoonlijke situatie van de medewerker. Bij een ernstige burn-out kan dat zelfs langer zijn.

© 2021 Mirjam Rombouts

Loft&Siel